Nike har fått sitt namn efter den grekiska segergudinnan, och företagets logotyp, "Swoosh", är inspirerad av gudinnan Nikes ena vinge. Denna symboliserar en vinnarskalle och är också formad som en bock, vilket indikerar flytande rörelse och hastighet. Nikes grundare ville skapa ett sportmärke med Nike skor som representerade seger och prestation, och deras val av namn och logotyp har definitivt bidragit till att befästa denna identitet i människors medvetande än idag.
Nike grundades i USA 1964 under namnet Blue Ribbon Sports av universitetslöparen Phil Knight och hans tränare Bill Bowerman. De började med att sälja det japanska sneakermärket Onitsuka Tiger, men Bowermans innovativa idé att använda sin frus våffeljärn för att skapa räfflade sulor till löparskor ledde till att företaget lanserade sin egen produktlinje 1971. Samma år bytte BRS namn till Nike, och logotypen 'The Swoosh' till deras Nike Sko skapades av den unga grafiska designern Carolyn Davidson.
Före Nike Dunk / Nike Dunk Low-eran var det helt andra modeller som styrde showen. Under OS 1972 presenterade Nike den ikoniska löparskon Nike Cortez för herrar och damer, som gjorde märket världsberömt. Skorna minskade skador och fångade ögat med en ungdomlig, modern design som både atleter och många kända personer tog till sig. Från Farrah Fawcett i Charlie's Angels till Whitney Houston vid Super Bowl 1991 och Tom Hanks i Forrest Gump har Cortez Nike Sko varit en symbol för både sportprestation och stil.
Idag är Nike Cortez-modellen en ikonisk symbol för Nikes framgång och historia även om modellen inte längre är mainstream – dock tenderar retro-modeller att komma tillbaka i rampljuset flera år efter originalsläppet....
På 80-talet omfamnades Nike av hiphopkulturen, och 1984 nådde märket guld med den första Air Jordan-sneakern, designad för basketstjärnan Michael Jordan. Nike Jordan-skorna blev några av de mest populära Nike sneakers, som fortfarande släpps i limited edition-design och säljs för hisnande summor på auktionssajter. 80-talet var också decenniet då Nikes geniala slogan "Just Do It" uppfanns av reklamaren Dan Wieden, inspirerad av den kände amerikanske seriemördaren Gary Gilmores sista ord innan sin dödsdom; "Let's do it"! Idag är sloganen troligen en av världens mest erkända och populära.
Med en så ikonisk logotyp som Nikes på t.ex. Nike Air Force 1 (som för övrigt är en sko som VERKLIGEN slagit igenom), skulle man tro att det stod ett stort, välrenommerat grafiskt företag bakom och att Nike hade betalat en förmögenhet för att få sin logotyp designad. Men det visar sig faktiskt att så inte är fallet. Nike betalade nämligen bara 35 dollar (ungefär 230 kr.) för sin logotyp 1971. Nikes ikoniska logotyp är designad av Carolyn Davidson, som 1971 studerade grafisk design vid Portland State University i USA. Carolyn Davidson minns inte hur lång tid det tog att designa logotypen, men hon fakturerade för 17,5 timmar. Att lägga cirka 17,5 timmar på att designa en logotyp var ganska normalt, men det gav alltså bara 35 dollar totalt, trots att det har bidragit till att skapa ett legendariskt arv på miljontals Nike sneakers. Davidson är därför en av de mest omtalade kvinnorna när man pratar om Nikes historia och ursprunget till Nike skor. För Nike har 'Less is more' varit en sanning och kanske en del av nyckeln till deras tidlösa elegans.
En av anledningarna till Nikes framgång är deras samarbete med och sponsring av några av världens största dam- och herrstjärnor inom sportvärlden. Från Michael Jordan, Cristiano Ronaldo och Mia Hamm till Roger Federer och Tiger Woods har Nike alltid varit nära kopplat till atleter som strävar efter seger och prestation. Detta har hjälpt till att marknadsföra deras Nike skor och befäst Nikes image som ett märke som är synonymt med sportframgång och prestation. Nike är som märke faktiskt så stort att det krävs mycket för att samarbeta med dem.
NikeTown-kedjan av butiker, där den första öppnade 1990, är en hyllning till Nikes samarbetspartners och sportstjärnor, samtidigt som de erbjuder konsumenterna ett komplett utbud av Nike-produkter. Dessa butiker har bidragit till att stärka Nikes image som ett premium sportmärke och har hjälpt till att öka företagets försäljning av Nike Sko och spridning globalt.
Under 2000-talet har Nike ingått designsamarbeten på Nike skor med några av modevärldens största namn, som den tidigare Givenchy-chefdesignern Riccardo Tisci och Comme des Garçons. Detta har bidragit till att sudda ut gränsen mellan high fashion och sportswear och har befäst Nikes position som en ledande aktör både inom moderiktiga Nike sneakers och sport, för både damer och herrar. Inte alla Nikes samarbeten har dock varit lyckade: 2009 samarbetade märket med Kanye West, som designade Nike-skon Air Yeezy. Samarbetet hyllades enormt av Sneakerheads, men West ansåg att han inte fick tillräckligt betalt. Rapparen gick därför över till märket Adidas, som nu tjänar enorma summor på Yeezys.
Från slutet av 1980-talet har Nike ständigt utökat sin verksamhet och diversifierat sitt produktutbud genom en rad förvärv och nya produktlinjer. Detta inkluderar bland annat skomärkena Cole Haan och Converse, sportutrustningsföretaget Canstar Sports och kläd- och utrustningsföretaget Umbro. 1996 lanserade Nike Sneakers ACG ("all-conditions gear"), som marknadsför produkter för extremsporter som snowboarding och mountainbiking. Under 2000-talet har Nike dessutom börjat sälja sportteknologitillbehör, inklusive bärbara pulsmätare och höjdmätare. Märket är en global favorit för både herrar och damer, där Nike Air Max är en av de bäst säljande modellerna idag, och specifika modeller som ‘Nike Dunk Low Panda’ produceras i stora mängder.
Nike är idag utan tvekan det största skomärket i världen – och överlag ett av de största märkena någonsin. Kommer det någonsin ett annat märke som slår igenom i samma kaliber med samma unika känsla? Nej, det tror vi inte.
Behöver du mer inspiration för street style? Kolla in Vogues artikel om street style-trender bland män.